Halverwege deze week was ik vooral brandjes aan het blussen in plaats van werken aan belangrijke zaken. Herkenbaar? Geen overzicht in je werkzaamheden en het gevoel dat je achter de feiten aanloopt? Dat je het allemaal niet afkrijgt? Vervelend. Hoe zorg je ervoor dat je meer grip krijgt op je werk? Hoe zorg je ervoor dat je alleen nog maar dingen doet die belangrijk zijn? In deze blog deel ik een aantal lessen in time-management.
Stay cool: businesscollege van Maarten van Rossem
Maandag 21 september was ik uitgenodigd bij Businesswise XL in de Martiniplaza in Groningen, praktijkcolleges voor zakelijk Noord-Nederland. Historicus Maarten van Rossum gaf een college van met als thema ‘Prinsjesdag volgens Maarten’. In dit blog-artikel deel ik de belangrijkste lessen uit dit college. Wat kun je als ondernemer doen in de veranderende wereld van nu?
Zeven eigenschappen van effectief netwerken [deel 2]
Een paar dagen geleden publiceerde ik het eerste deel van mijn artikel over effectief netwerken, nu deel twee. Als basis voor het stuk heb ik de De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt. In het eerste deel heb ik een aantal basis uitgangspunten behandeld en de eerste twee gewoontes: wees proactief en begin met het einde in gedachten. Nu verder met gewoonte drie: belangrijke zaken eerst.
Zeven eigenschappen van effectief netwerken [deel 1]
Toen ik jaren geleden voor mij zelf begon, wist ik het: ik moest gaan netwerken… Netwerken is een woord dat voor veel mensen een beetje een nare bijsmaak heeft. Netwerken, dat is iets van gladde verkopers, die op slinkse wijze organisaties binnen willen komen om hun producten te slijten. Netwerken, dat is iets van ouwe jongens krentenbrood, ik speel jou iets toe, jij speelt mij iets toe en de gewone man komt daar niet tussen… En ja, natuurlijk gebeuren dit soort dingen. Dat leek mij echter niet de manier om het te doen.
Daarom heb ik toen voor mijzelf een stuk geschreven over netwerken op een effectieve manier, vanuit een andere, meer positieve insteek. Als basis voor het stuk heb ik de De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt. Nu, ruim zes jaar later, blijkt het stuk nog steeds actueel. Daarom deel ik het graag via ons blog met je. Vandaag deel 1, vrijdag volgt deel 2.
Hulp vragen geeft energie
Sinds half augustus werk ik voor Senanto. Spannend, een nieuwe baan met voor een voor mij nieuw aspect: hoe krijg ik mijn agenda gevuld met leuke klussen, waarbij ik bedrijven help zich modern te organiseren en teams help om topresultaten te halen? Het antwoord daarop is duidelijk: netwerken! In het begin voelde ik schroom om mensen op te bellen om te vragen of ze met me koffie wilden drinken om me te helpen. Ik dacht “ze zullen wel denken dat ik een opdracht nodig heb en vinden me vast stom!” Deze gedachte hielp me niet. In deze blog vertel ik hoe ik hiermee om ben gegaan en wat me hielp om juist wel hulp te vragen.
Holacratie: hype of haarlemmerolie?
De laatste tijd hoor je steeds meer over holacratie. Holacrawat? Holacratie, of zoals de Amerikanen het noemen: holacracy. Een manier van modern organiseren die in opkomst is, met hoge snelheid. Het lijkt de tekenen te hebben van een hype. Of is het haarlemmerolie: de oplossing voor alle problemen die we hebben in onze organisaties?
Van veranderen word je niet moe
In veranderprocessen horen we het wel eens voorbijkomen: mensen die zeggen dat ze ‘verandermoe’ zijn. Ze geven aan dat er toch niets veranderd, we al lang bezig zijn en dat het vroeger beter was. Zij worden inderdaad moe, maar niet van het veranderen, maar van het niet-veranderen. Terwijl langzaam aan iedereen in de organisatie wel veranderd, zetten zij continu de hakken in het zand. Omdat ze steeds worden geconfronteerd met verandering en er zelf actief niet aan willen bijdragen, worden ze moe. Hoe ga je hiermee om? Wat is een effectieve aanpak?
De grootste ontdekking
De kleine jongen zat helemaal alleen op de trap in de hal. In de woonkamer hoorde hij het gedempte geluid van het gesprek aan tafel. Zijn broertje lachte om iets dat pappa vertelde. Niemand was zich bewust van het historische moment dat zich ging voltrekken. Lees verder
Mensen groeien beter als je met ze praat
Afgelopen zomer hadden vrienden van ons prachtige, twee meter hoge zonnebloemen in de voortuin staan. Nonchalant gezaaid door hun zoontje van vijf, die niet wilde wachten tot pappa tijd had om te helpen. Onze vriend zei: “Tja, ik verwachtte er niks van, maar na de vakantie stonden ze er ineens…” Zonnebloempitten die zonder aandacht toch uitgroeien tot prachtige planten. We hebben er een tijdje verwonderd bij staan kijken. Het deed me denken aan iets wat ik vaak in organisaties zie. Want daar hebben nonchalance en een gebrek aan aandacht meestal een heel andere uitwerking. Lees verder
Analyseer de werkdruk met je team [deel 2]
Dit is het tweede deel van een tweedelig artikel waarin ik een methode beschrijf waarmee je de werkdruk in je team of organisatie kunt onderzoeken en daarmee te ontdekken in welke cirkeltjes jullie rond rennen. Dat is belangrijk, want als je de cirkels kent, dan kun je er iets aan doen. In het eerste deel heb ik aan de hand van een voorbeeld beschreven hoe je een systeemdiagram kunt gebruiken om de werkdruk inzichtelijk te maken en hoe je er de oplossingsrichting mee kunt bepalen. In dit deel beschrijf ik hoe je samen met je team of afdeling een systeemdiagram opstelt.
De methode bestaat uit een tweetrapsraket. Eerst gaan teamleden individueel aan het werk, waarna de individuele resultaten worden samengevoegd. Zo ontstaat een diagram dat is tot stand gekomen door inbreng van het hele team. Bovendien geeft het een completer beeld dan het individuele verhaal van teamleden. De betrokkenheid van teamleden zorgt er voor dat het systeemdiagram wordt geaccepteerd als probleembeschrijving en dat er gezamenlijk een oplossingsrichting kan worden gekozen. Laten we eens dieper inzoomen op de methode.