Wil je succes? Eat a frog first.

Iedereen wil succes. Jij ook. Toch? En de basis voor succes ligt bij jezelf. Wat jij doet, bepaalt jouw succes. Als je meer succes wilt, moet je dus aanpassen wat je doet. In deze blog schrijf ik hierover: hoe zorg je dat je die dingen doet waarmee je succes haalt? Leer hoe je jezelf kunt motiveren als je iets nieuws wilt leren en leer hoe je andere mensen kunt helpen op te krabbelen als ze het moeilijk hebben.

De gemeenschappelijke noemer van succes

Maandag las ik de ‘The common denominator of success’ van Albert E.N. Gray dat me anders liet denken over het doorgaan als iets moeite kost. Het is dan heel makkelijk om iets anders te gaan doen en de lastige dingen weg te schuiven en uit te stellen. Hoewel het stuk van Gray is geschreven voor mensen die levensverzekeringen verkochten is het evenveel waard voor andere sales-professionals, ondernemers en mensen die succes willen halen in hun uitdagingen in het leven.

De kern is volgens Gray deze:

[ut_parallax_quote] The common denominator of success – the secret of success of every man who has ever been successful – lies in the fact that he formed the habit of doing things that failures don’t like to do.[/ut_parallax_quote]

Vrij vertaald gaat het erom dat je een gewoonte maakt om dagelijks de dingen te doen die iedereen vervelend vindt om te doen. Dat klinkt simpel, maar dat blijkt het in de praktijk niet te zijn. Want dingen die iedereen vervelend vind, ga je waarschijnlijk uit de weg. Je moet je er toe zetten, een drempel over. Elke dag opnieuw.

Om het duidelijk te maken een paar voorbeelden:

  • Wil je meer verkopen? Dan moet je iedere dag mensen bellen, die je kunnen afwijzen. Keer op keer.
  • Wil je wiskunde kennen? Dan moet je sommen maken, iedere dag, keer op keer.
  • Wil je Frans leren? Dan moet je iedere dag een half uur je cursus luisteren.
  • Wil je topservice verlenen? Dan moet je iedere dag je klanten vragen wat ze eigenlijk van je vinden en hoe jij jezelf kunt verbeteren.
  • Wil je een goede relatie met je puberende kinderen? Geef ze iedere dag aandacht, maak tijd voor ze, luister naar ze en probeer hun wereld te begrijpen.

Maar hoe houd je dat vol? Door zeker te weten en er diep van overtuigd te zijn dat dit het voor je is, dat het je succes brengt, wat succes ook maar voor je is. Stap 1 is dus bepalen wat echt succes voor je betekent: waar droom je van? Wat zijn je diepste verlangens? Wat maakt het uit op de lange termijn?

Eet dan de kikker; niemand vind het lekker om een kikker te eten. Maar dit is precies wat je moet doen. Doe wat je vervelend vind om te doen en het brengt je naar succes. Het is lastig, ik weet het. Maar: hop! Doe het wel. Elke dag, gewoon elke dag opnieuw. Als je het vaker doet, wordt het steeds makkelijker om je gewoonte en nieuwe gedrag vol te houden.

Sluit aan bij het verlangen

Dit gegeven is ook voor jou als manager of teamleider te gebruiken. Als iemand uit je team of organisatie het moeilijk heeft, praat dan over het verlangen wat de ander heeft om iets te bereiken. Wat is succes voor de ander? Wat betekent dit voor hem of haar?

Samenvattend:

  • Begin met het einde in gedachten: wat is succes voor jou of de ander?
  • Wat maakt dit voor je uit op de lange termijn? Wat voor verlangen zit erachter?
  • Wat heb je dan te doen, wat anderen liever niet doen? Doe deze k-klusjes. Hop!
  • Doe het nog een keer en doe het nog een keer. Iedere dag opnieuw, net zolang totdat het een gewoonte wordt.

Nou, weg met deze blog en ga aan de slag! 🙂

Kun je hulp gebruiken om je team succesvol te maken, laten we dan eens koffie drinken.

Geschreven door Floris
7 december 2015
Product image

Sales Simplified: A 3-Step Guide for Non-Sales Professionals

Use three tools we wished we had 15 years ago, to skyrocket your sales! In the mini-course Sales Simplified: A 3-Step Guide for Non-Sales Professionals you will learn a simple yet powerful sales process you can use when selling is just a necessary evil for you. We are aiming to launch this course at the 30th of June, 2024.

Last updated Jun 26th, 2024

Select a Pricing Plan
Enroll now!

Lees verder

Wie zorgt er voor de CEO?

Wie zorgt er voor de CEO?

Eindbaas zijn van een bedrijf of organisatie kan in goede tijden al eenzaam zijn. De uitdagingen zijn nu groot en niemand heeft de kant en klare antwoorden. Ik heb de kant en klare antwoorden ook niet, maar kan je wel helpen om er dichterbij te komen.