Om topresultaten te halen met je team, moet je weten wat je doelen zijn. Je doelen bepalen je richting. Maar het is ook belangrijk om te weten waar je staat en welke kant je omgeving op beweegt. Pas dan kun je goed bepalen of je met de stroom mee wilt, of er juist tegen in. Inzicht in je omgeving helpt je ook bij het bepalen van de prioriteit van je doelen. Om je omgeving in kaart te brengen hebben we binnen onze createResults-methode een tool: de contextverkenner.
In dit artikel bespreken we de contextverkenner, zodat je deze zelf kunt gebruiken in je team of organisatie.
Doel
Het is lastig om grip te krijgen op een situatie als je niet weet hoe de externe omgeving eruit ziet en deze niet breed bekijkt. Met de contextverkenner breng je in kaart welke externe factoren, trends en krachten er zijn in de omgeving van het team. Als je totaaloverzicht hebt over de externe omgeving, ben je beter uitgerust om hier proactief mee om te gaan.
Voorbereiding
- Zorg voor een begeleider buiten het team, het hele team doet mee. Ook de leidinggevende.
- Neem de tijd: plan een ochtend of middag, onze ervaring is dat je minimaal twee uur nodig hebt.
- Zorg voor een ruimte waar je als team met gemak in past, met een muur waar je de contexverkenner op kunt hangen. Zorg er voor dat er voldoende ruimte is, zodat je met het hele team rond de contextverkenner kunt staan.
- Download de contextverkenner:
- Print de contextverkenner uit en plak de 25 A3’s aan elkaar (5×5). Je kunt de contextverkenner natuurlijk ook zelf op zes flipovervellen die je aan elkaar hebt geplakt tekenen.
- Zorg voor de materialen:
- per teamlid een blokje post-its en een stift;
- een flip-over.
Het programma
- Presenteer de contextverkenner aan de groep en vertel dat je die met elkaar gaan invullen. Maak het doel duidelijk: het draait om inzicht in de omgeving waarin jullie team opereert. Als je inzicht hebt, kun je vervolgens sturen en dingen doen die belangrijk zijn.
- Vraag de deelnemers om individueel ideeën te bedenken voor elk onderdeel van de contextverkenner en op post-its te schrijven. Benadruk dat ze per geeltje maximaal één punt mogen noteren en dat ze voor iedereen leesbaar moeten schrijven. Neem hier 10 minuten voor.
- Vraag de deelnemers om rond de contextverkenner te gaan staan. Staan is belangrijk om het energieniveau in de groep te houden. Vraag om de post-its één-voor-één op te plakken en een korte toelichting te geven aan de groep. Vraag op welke plek op de poster de post-it moet hangen.
- Breng het gesprek in de groep op gang, dit is belangrijk voor gezamenlijk inzicht. Vraag per post-it of iemand een vergelijkbaar idee heeft dat erbij past. Laat die persoon dit idee erbij plakken.
- Vat regelmatig samen en stel prikkelende vragen als een onderwerp interessant genoeg is voor de groep. Bijvoorbeeld of iemand juist een tegengesteld inzicht heeft opgeschreven.
- Als de post-its zijn opgeplakt, stel de vraag: “wat zie je?” of “wat valt je op?”. Vat bevindingen, inzichten, aha-momenten en punten van zorg samen. Maak op de flip-over een mindmap van de belangrijkste inzichten.
Aandachtspunten voor de begeleider
Zorg ervoor dat de deelnemers de contextkaart vullen en zo een beeld schetsen van hun omgeving. Als begeleider plak je dus geen geeltjes. Je kunt hen wel een handje helpen door prikkelende en uitdagende vragen te stellen. Zorg dat je weet wat hen bezighoudt: doe een kort onderzoek van te voren en lees je goed in.
Houd de deelnemers bij de les, zorg dat ze allemaal blijven staan en naar elkaar blijven luisteren. Het doel is niet dat iedereen exact weet wat er op de contextverkenner hangt, maar dat iedereen zich een beeld vormt in zijn of haar hoofd.
Zorg ervoor dat het team gefocust blijft op de omgeving buiten het team. Spanningen of problemen binnen het team zijn niet het onderwerp van de contextverkenning. Als je merkt dat dit wel belangrijk is voor het team, wellicht is het dan verstandiger om daar eerst aandacht aan te geven en het op te lossen, voordat je de contextverkenner gaat inzetten.
Vragen of ondersteuning nodig?
De contextverkenner is onderdeel van de createResults methode. Heb je vragen bij het gebruik van de contextverkenner, laat dan een reactie achter onderaan deze pagina.
Kun je hulp gebuiken bij het begeleiden van een context-workshop, bel dan onze createResults-specialist.
De contextverkenner is gebaseerd op het spel Contextkaart uit Gamestorming (2012) van Dave Gray et al.