Stop met direct helpen. Daag de ander uit!

Het is een vraag die mensen je vaak stellen: “wat zou jij doen?”. Er is een probleem en jij ben de aangewezen persoon om te helpen. Het is dan verleidelijk om antwoord te geven en de ander direct te helpen. ‘Kijk, zo zou ik het doen, dit werkt goed’, en je hebt de ander geholpen.

Maar, je kan de ander nog meer helpen door dit niet te doen en de juiste vragen te stellen. Zet de ander in beweging door het tegenovergestelde te gaan doen wat de ander verwacht. Geef geen advies, maar daag de ander uit en stel een vraag. Of prikkel de ander met je reactie. Hoe pak je dit handig aan? En hoe zorg je voor beweging?

Je denkt misschien dat mensen je nodig hebben. In zekere zin klopt dat ook. Maar jij hebt ook mensen nodig! Ga uit van gelijkwaardigheid door de ander niet direct te helpen maar probeer eerst de ander zelf na te laten denken. Als mensen meer zelfbewust aan de slag gaan, gaan ze de volgende keer ook zelf nadenken en lossen ze het probleem zelf op. Zo houd je meer tijd over voor andere belangrijke zaken.

Ik herken dit vroegtijdig helpen uit mijn coachingsopleiding toen we met elkaar een oefening deden. De gecoachte stond in een ski-stand met de rug tegen de muur, terwijl ik als coach de ander moest gaan helpen als de ander geholpen wil worden. We mochten niet praten. Wat bleek? Ik wilde de ander sneller helpen dan hij geholpen wilde worden. Het afwachten om te helpen voelde toch wat raar. Mensen kunnen meer aan dan je denkt: ze zijn veerkrachtiger dan ze lijken.

Daag de ander uit!

Je kunt natuurlijk zeggen: “wat zou je zelf doen?” maar deze vraag werkt vaak niet goed, merk ik als ik zo antwoord. Doe iets anders en gebruik de uitdagende aanpak om de ander zelf na te laten denken. Trek de ezel eens aan zijn staart.

Houd rekening met de volgende drie uitgangspunten:

  1. Eerst goed contact. Zorg dat je goed contact hebt met de ander. Doe alsof je met je beste vriend of vriendin in de kroeg bent. Kijk de ander aan en zorg voor contact met de ander.
  2. Gebruik humor. Zorg voor een twinkel in je ogen. Maak het probleem licht, maak grapjes over wat je zegt.
  3. Daag de ander uit. Houd jezelf in en geef geen advies. Daag de ander uit het probleem zelf op te lossen. Zeg bijvoorbeeld “maar dat is toch prachtig!”. Stel vervolgens een vraag die de ander aan het denken zet, bijvoorbeeld “volgens mij heb je de oplossing al toch?”, of “waar wacht je nog op?”. Laat merken dat de ander het zelf kan oplossen en zeg bijvoorbeeld “dit probleem is te moeilijk voor me :-)”. Zeg wat je denkt en houd vol. Als de ander blijft aandringen op hulp: geef absurde oplossingen. Zo gaat de ander zelf nadenken over oplossingen die wel kunnen werken.

Zit het vast in je organisatie en heb je hulp nodig om het los te maken? Laten we dan eens koffie drinken.

Geschreven door Floris
27 oktober 2015
Product image

Sales Simplified: A 3-Step Guide for Non-Sales Professionals

Use three tools we wished we had 15 years ago, to skyrocket your sale! In the mini-course Sales Simplified: A 3-Step Guide for Non-Sales Professionals you will learn a simple yet powerful sales process you can use when selling is just a necessary evil for you. We are aiming to launch this course at the 14th of June, 2024.

Laatst geüpdatet Jun 5th, 2024

Select a Pricing Plan
Enroll now!

Lees verder

Wie zorgt er voor de CEO?

Wie zorgt er voor de CEO?

Eindbaas zijn van een bedrijf of organisatie kan in goede tijden al eenzaam zijn. De uitdagingen zijn nu groot en niemand heeft de kant en klare antwoorden. Ik heb de kant en klare antwoorden ook niet, maar kan je wel helpen om er dichterbij te komen.