Ideeën tot bloei brengen? Organiseer een FedEx-dag!

In je organisatie zijn honderden mooie, creatieve ideeën. Ideeën die bij zouden kunnen dragen aan een beter resultaat. Maar hoe zorg je ervoor dat die schitterende ideeën tot leven komen? Doe het eens anders dan een traditionele strategische dag op de hei. Start met een experiment: organiseer een FedEx-dag.

De FedEx-dag is een dag waarop iedereen zelf bepaalt waaraan, hoe en met wie men werkt. Er is maar één regel: je levert over 24 uur iets op. Dit kan van alles zijn: een een prototype van een product, een beter intern proces et cetera. Het maakt niet uit, als je het over 24 uur maar werkend oplevert.

FedEx-dag?

Daniel Pink schrijft in zijn boek Drive over autonomie: de behoefte om zelf te bepalen hoe je je werk doet. Werk bepaalt een groot gedeelte van het leven en daarom willen mensen zelf bepalen hoe ze hun werk doen, met wie, wat voor techniek ze gebruiken en op welke tijd. Organiseer een FedEx-dag en geef mensen een dag volledig autonomie in hun werk.

Het idee voor de FedEx-dag komt van oprichters Scott Farquhar en Mike Cannon-Brooks van softwarebedrijf Atlassian. Ze wilden meer werkplezier voor hun team en hen aanzetten tot grotere creativiteit. Ze besloten tot het organiseren van een hele dag om te werken aan een probleem dat het team graag wilden oplossen, een onconventionele ‘offday’. “Een aantal van de coolste snufjes die we momenteel in ons product hebben zitten, zijn bedacht tijdens FedEx-dagen” aldus een van de engineers. Maar vanwaar FedEx? Omdat FedEx levert binnen 24 uur. En dat gebeurd ook tijdens de FedEx-dag.

Hoe werkt het?

Hoe zorg je ervoor dat het niet uitmondt in chaos en verwarring? Zorg voor een aantal kaders. Bij deze een stappenplan.

  1. Mensen: nodig je mensen uit en zorg voor een document om de groepen vast te stellen. Zo weet iedereen wie met wie gaat samenwerken, wat de ander gaat doen en wat iedereen nodig hebt. Zorg voor ondersteuning van de voorbereiding.
  2. Ruimte: zorg dat het gebouw beschikbaar is voor 24 uur. Of in ieder geval donderdag tot 21 uur en vrijdag vanaf 7 uur voor een ontbijt en om weer vroeg aan de slag te gaan.
  3. Tijd: plan het in in de agenda’s.
  4. Programma:
    • Het programma start op een donderdag om 14:00 en duurt 24 uur tot vrijdag 14:00 uur.
    • Vrijdag vanaf 14:00 uur zijn de presentaties voor de hele organisatie.
    • Kickoff: donderdag om 14:00 een korte presentatie met de boodschap “aan het werk, de 24 uur gaan nu in!”
    • Pizza-tijd: donderdag om 18:00.
    • Ontbijt: de vrijdag om 7:00 uur, zodat mensen vroeg verder kunnen met hun idee.
    • Presentaties: voor het hele bedrijf, vrijdag om 14:00 uur met bier en chocoladecake.
  5. Catering:
    • donderdag: pizza, frisdrank en koffie
    • vrijdag: ontbijt in de ochtend, koud bier en chocoladecake bij de presentaties

Vooraf wel een waarschuwing. De energie die vrijkomt bij een FedEx-dag is verslavend, de resultaten vaak verbijsterend. Mensen vragen zich af: “Hebben we dit echt in 24 uur gedaan? Dat willen we vaker!” Ga er dus vanuit dat het niet bij één keer blijft.

Succes en veel plezier! Hulp nodig in de voorbereiding of om de FedEx-dag te begeleiden in je organisatie? Laten we dan eens koffie drinken.

Geschreven door Floris
12 oktober 2015

Lees verder