16 september 2015 Gabe

Zeven eigenschappen van effectief netwerken [deel 1]

Toen ik jaren geleden voor mij zelf begon, wist ik het: ik moest gaan netwerken… Netwerken is een woord dat voor veel mensen een beetje een nare bijsmaak heeft. Netwerken, dat is iets van gladde verkopers, die op slinkse wijze organisaties binnen willen komen om hun producten te slijten. Netwerken, dat is iets van ouwe jongens krentenbrood, ik speel jou iets toe, jij speelt mij iets toe en de gewone man komt daar niet tussen… En ja, natuurlijk gebeuren dit soort dingen. Dat leek mij echter niet de manier om het te doen.

Daarom heb ik toen voor mijzelf een stuk geschreven over netwerken op een effectieve manier, vanuit een andere, meer positieve insteek. Als basis voor het stuk heb ik de De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt. Nu, ruim zes jaar later, blijkt het stuk nog steeds actueel. Daarom deel ik het graag via ons blog met je. Vandaag deel 1, vrijdag volgt deel 2.

De basis voor effectief netwerken

In dit artikel bespreek ik hoe je op een uitzonderlijk effectieve wijze kunt netwerken en geef ik antwoord op vragen als: hoe bouw je aan langdurige, effectieve relaties met de mensen in je netwerk? Hoe bereik je uitzonderlijke resultaten die je zelfstandig nooit had kunnen bereiken? Dat kun je jezelf stapsgewijs eigen maken, door jezelf zeven gewoonten aan te leren. Voordat we de zeven gewoonten gaan doornemen, staan we eerst stil bij een aantal basiszaken.

Je gedachten sturen je gedrag

In de inleiding las je een aantal manieren om naar netwerken te kijken beschreven. Deze zienswijzen noemt Covey ook wel paradigma’s. Onze paradigma’s, de wijze waarop wij de wereld zien, sturen ons gedrag en ons gevoel. Als wij netwerken zien als iets vervelends of iets verkeerds, dan gaan wij ons daar naar gedragen. We netwerken dan niet, of we doen het met tegenzin. Het resultaat hiervan is dat netwerken ons niet veel gaat opleveren. Met andere woorden: effectief netwerken gaat je dan niet lukken.

Effectief netwerken begint met een effectief paradigma. Een effectiever paradigma dan hierboven beschreven is: eerlijk en oprecht netwerken is nuttig en kan mij en mijn omgeving veel opleveren. Als je dat leest, denk je dat je je dan anders zult voelen en op een andere wijze gaat handelen? En dat je andere resultaten kunt verwachten? Waarschijnlijk wel. Voor het toepassen van de zeven gewoontes, is een effectief paradigma noodzakelijk. Bedenk voor jezelf wat voor jou een effectief paradigma is, voordat je aan het netwerken slaat.

Principes

In al het werk van Covey staat één ding voorop: principes zijn leidend. Met principes bedoelt hij algemeen geldende regels, universele natuurwetten. Het principe waarop deze zeven gewoonten is gebaseerd: mensen hebben behoefte aan aandacht, en vinden het fijn om aandacht te krijgen en te geven. Een gemiddeld mens heeft behoefte aan ongeveer twaalf knuffels per dag. En knuffels kun je op verschillende manieren geven: fysiek, in de vorm van een compliment, een bloemetje en zeker ook met oprechte aandacht. Of te wel, mensen hebben behoefte aan regelmatige stortingen op hun emotionele bankrekening.

Emotionele bankrekening

De emotionele bankrekening is een ander concept van Covey dat je goed kunt gebruiken bij het effectief netwerken. Van iedereen die we kennen houden wij een emotionele bankrekening bij en zij van ons. Net als bij een gewone bankrekening kunnen we op een emotionele bankrekening storten, en er van opnemen. Het saldo wordt echter niet uitgedrukt in Euro’s, maar in vertrouwen. Hoe meer we gestort hebben, des te hoger het vertrouwen en hoe beter de relatie is. Dit is een essentieel gegeven bij het netwerken: van een goed gevulde EBR kun je af en toe prima een opname doen. Rob van Eden geeft als definitie van netwerken: geven zonder te herinneren en ontvangen zonder te vergeten. Of wel: eerst storten zonder iets terug te verwachten, dan kun je later bewust opnemen.

Effectiviteit gaat voor efficiëntie

Het laatste uitgangspunt van deze zeven gewoonten is het principe dat effectiviteit vóór efficiëntie gaat. Wat is het verschil tussen effectiviteit en efficiëntie? Stel dat je op een bijeenkomst efficiënt gaat netwerken. Je gaat dan zoveel mogelijk mensen proberen te spreken, maximaal tien minuten per persoon en dan snel weer verder…

Is dit efficiënt? Ja, je doet veel in de tijd die je hebt, en aan het einde van de bijeenkomst heb je waarschijnlijk wel tien visitekaartjes. Is dit effectief? Waarschijnlijk niet. Heb je bij de mensen die je gesproken hebt een basis voor een langdurige relatie gelegd? Waarschijnlijk ook niet.

Let wel: efficiëntie is niet fout, maar effectiviteit gaat voor efficiëntie. Primair gaat het er om dat je mensen oprecht aandacht geeft, denk aan het principe: mensen hebben behoefte aan aandacht. Secundair is dat je dat bij zoveel mogelijk mensen doet. Liever drie visitekaartjes van mensen waarmee je de basis voor een langdurige, effectieve relatie heb gelegd, dan twintig kaartjes van mensen waarvan je je het gezicht niet eens kunt herinneren! Effectiviteit gaat vóór efficiëntie.

De zeven gewoonten van effectief netwerken

Oké, dan is het nu tijd om de zeven gewoonten te introduceren. Ik houd hierbij één op één de gewoonten aan zoals Covey ze heeft beschreven. Het gaat dus over gewoonten: het gaat over gedrag. De gewoonten beschrijven effectief gedrag dat je je als netwerker eigen kunt maken. Dat is dus goed nieuws: uitzonderlijk effectief netwerken is te leren!

Gewoonte 1: wees proactief

Kiezen en verantwoordelijkheid nemen, daar draait het om bij proactiviteit. Als netwerker betekent dat: stap op mensen af, maak contact en maak afspraken over een eventueel volgend gesprek. Wacht niet af tot een ander het initiatief neemt, maar wees zelf actief in het leggen van contacten. Maak ook duidelijk keuzen in met wie je wel verder wilt afspreken en met wie niet. Als je denkt: hier kan ik niks mee, wees daar dan duidelijk in naar jezelf en de ander.

Houd bij het uitbouwen van je netwerk ook rekening met je Cirkel van Invloed. Als je contact zoekt met iemand, zoek dan binnen je kennissenkring iemand die je bij deze persoon kan introduceren. Dat werkt doorgaans beter dan een ‘cold call’.

Gewoonte 2: begin met het einde in gedachten

Goed, je stelt je proactief op en je bent klaar voor actie. Het is nu goed om na te denken over dat wat je wilt bereiken met je netwerkinspanningen. Wil je een nieuwe baan, een nieuwe klant of misschien een bijzonder verzamelobject? Hoe beter je in staat bent om te beschrijven en visualiseren welk resultaat je wilt bereiken, des te groter de kans wordt dat je dat resultaat behaalt. Je kunt dan veel beter bepalen of mensen die je tegenkomt je kunnen helpen om dit resultaat te bereiken.

Daarnaast is het belangrijk te weten wat je zelf te bieden hebt. Zaken als: wie ben je, waar ligt je passie en talent, wat is de kern van je werk, waar kun je anderen mee helpen? Het is handig dit voor jezelf een keer op papier te zetten, als een soort elevator pitch. Lees het iedere dag door en werk het bij tot het goed is. Uit je hoofd leren, zodat je het op kunt dreunen lijkt me overigens minder handig.

Het is ook verstandig om elke afspraak en bijeenkomst te beginnen met het einde in gedachten. Sta van te voren even stil bij de vraag: wat wil ik bereiken met mijn aanwezigheid? En misschien heb je het al wel concreter: wie wil ik gesproken hebben als ik vertrek en waarom?

En, hoe ga je dan verder?

Met gewoonte één en twee heb je twee belangrijke stappen gezet. Hoe ga je verder als je verantwoordelijkheid hebt genomen en je hebt het einde in gedachten? Dit schrijf ik in deel twee van dit artikel, vanaf vrijdag 18 september te lezen. Nog even geduld dus!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koffie?

Wij houden van pittige koffie en van pittige uitdagingen. Dus laten we eens koffie drinken als u denkt dat u een onoplosbaar probleem hebt.