24 september 2015 Floris

Stay cool: businesscollege van Maarten van Rossem

Maandag 21 september was ik uitgenodigd bij Businesswise XL in de Martiniplaza in Groningen, praktijkcolleges voor zakelijk Noord-Nederland. Historicus Maarten van Rossum gaf een college van met als thema ‘Prinsjesdag volgens Maarten’. In dit blog-artikel deel ik de belangrijkste lessen uit dit college. Wat kun je als ondernemer doen in de veranderende wereld van nu?

Eerst Prinsjesdag. Van Rossem vind het verouderd, met name de slechte proza in de troonrede en de gouden koets die voor vier jaar aan onderhoud nodig heeft. Volgens hem kan er een nieuwe koets worden gebouwd in één jaar. Rebels, ik houd er van.

De veranderende wereld

Dan de veranderende wereld van nu: Van Rossum stelt dat we worden bang gemaakt door de media. Vluchtelingen uit het Midden-Oosten die ons zouden overspoelen – volgens Geert Wilders ‘testosteronbommen’. Een terroristische aanslag in Rotterdam – gewoon een verwarde jongen. Poetin die Europa gaat overvallen. Het valt allemaal wel mee. Het wordt groter gemaakt door onze televisie die de huiskamer binnen dendert: paniekvoetbal waar je niks aan hebt.

Wat we beter kunnen doen: stay cool.

Het advies van de geschiedkundige is: laat je niet leiden door angst, maar kijk naar de lange termijn. Blijf koel, relativeer met getallen en de historie. Kijk naar de vluchtelingen in Duitsland. Hoeveel inwoners heeft Duitsland? Ongeveer tachtig miljoen. Hoeveel vluchtelingen komen er binnen? Zeg dat het er 800.000 worden in 2015. Dat is dus één op de honderd mensen die het land binnenkomt, dat is toch niet zoveel? Dat kan een land heel goed aan.

Het is een psychologisch fenomeen. Als iets goed gaat, lijkt dit voor altijd goed te gaan. Als iets slecht gaat, zijn we bang dat het voor altijd slecht gaat. Dit is niet zo, dit klopt niet! We gaan heel goed in Nederland: de crisis is na zeven jaar achter de rug, de economie zit in de lift, onze export is solide naar Europa en we hebben goede ondersteunende systemen.

Tips voor ondernemers en directeuren:

  • Laat je leiden door dromen. Laat je niet leiden door de ‘angstbox’, de televisie is vooral ‘paniekfibratie’.
  • Investeer in de lange termijn, in plaats van korte succesjes.
  • Richt je op je eigen invloed en wat jij belangrijk vindt.

Ik vind dit mooie, positieve adviezen van een knorrepot als Van Rossem.

Wil je sparren over de dromen en lange termijn voor jouw organisatie of onderneming, laten we dan koffie drinken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koffie?

Wij houden van pittige koffie en van pittige uitdagingen. Dus laten we eens koffie drinken als u denkt dat u een onoplosbaar probleem hebt.