Een goede manager is een luie manager

In een ver verleden ben ik systeembeheerder geweest. Mijn motto was toen: een goede systeembeheerder is een luie systeembeheerder. Waarom? Omdat je als luie beheerder nooit meer dan één keer een probleem wilt oplossen. Je gaat dan zo snel mogelijk opzoek naar een oplossing die voor de lange termijn werkt. Er waren ook beheerders die niet lui genoeg waren. Die hadden het druk en werkten elke dag keihard aan dezelfde problemen. Niet zo leuk voor de mensen die last hadden van de storingen en ook niet echt voor henzelf. Voor managers geldt hetzelfde: een goede manager is een luie manager… 

Ik ken veel managers die absoluut niet lui zijn. Ze hebben het druk, verschrikkelijk druk. Met allerlei zaken die ze op moeten pakken, moeten regelen en moeten doen. Veel overleggen, veel ad hoc acties. Als ik dan vraag: ‘maar daar heb je toch je mensen voor?’, dan krijg ik verschillende antwoorden. Van: anders weet ik niet of het wel goed komt, tot: maar ze hebben al zo veel te doen. Vaak zie ik dat een manager het werk overneemt van zijn medewerkers op het moment dat het spannend wordt. Niet handig. Want daar leert een medewerker niet van. Nou, bijna niets. Wat hij leert is: als het echt leuk en spannend wordt, neemt mijn manager mijn werk over. Of erger: hoe eerder ik het in de soep laat lopen, hoe eerder mijn manager mijn probleem overneemt… Bovendien ben je als manager, bewust of onbewust, een voorbeeld voor je team. Als je de hele dag als een kip zonder kop rond rent, dan gaan zij dat ook doen. Het werkt averechts.

Alles bij elkaar is het voor veel managers verstandig om wat luier te zijn. Om in plaats van ieder probleem zelf op te willen lossen even rustig stil te staan bij de vraag: hoe zorg ik er voor dat dit mij in de toekomst zo min mogelijk energie gaat kosten? Het ideale beeld van een manager is niet een manager die zwetend en commanderend rondrent, maar een manager luierent in een hangmat, met een cocktail en regelmatig een goed gesprek met zijn mensen. Een baken van rust, stabiliteit en balans in een hectische wereld.

Zorg ervoor dat jij als manager degene bent van de lange termijn. Laat je niet leiden door de waan van de dag en neem al helemaal geen dingen over van je mensen die zij eigenlijk zouden moeten of kunnen doen. Wees bewust wat luier dan je jezelf normaal gesproken toe staat. Dat zorgt voor rust. Bij jou en in je team.

Geschreven door Gabe
13 augustus 2012

Lees verder

Wie zorgt er voor de CEO?

Wie zorgt er voor de CEO?

Eindbaas zijn van een bedrijf of organisatie kan in goede tijden al eenzaam zijn. De uitdagingen zijn nu groot en niemand heeft de kant en klare antwoorden. Ik heb de kant en klare antwoorden ook niet, maar kan je wel helpen om er dichterbij te komen.