22 juli 2011 Gabe

In drie stappen van je maandagmorgengevoel af

In zijn boek ‘Het maandagmorgengevoel – een troostboek voor werkenden’ gaat Joep Schrijvers er vanuit dat het maandagmorgengevoel onontkoombaar is. Als professional in onze organisaties kun je niet jezelf zijn, je moet je hartstochten en oerdriften aan de kant zetten en je conformeren aan regels en procedures. Maandagochtend sta je op, de vrijheid die je in het weekend hebt gevoeld nog in je lijf. Je hijst je in je pak, strekt je stropdas flink stevig aan zodat hij lekker knelt. En dan op weg naar de zure koppen koffie, nutteloze vergaderingen en zeurende klanten en collega’s. Het is nou eenmaal niet anders, wen er maar aan. Het enige dat je volgens Schrijvers kunt doen is troost zoeken. Dat kan natuurlijk, maar ik denk dat een maandagmorgengevoel niet nodig is. Ook als je er regelmatig last van hebt, kun je er af komen. Je moet alleen drie stappen zetten…

Voor de duidelijkheid: jij moet drie stappen zetten en het zijn geen makkelijke stappen. Maar er is er maar één die je maandagmorgengevoel kan wegnemen, en dat ben jezelf. Die drie stappen zijn:

Stap 1. Accepteer geen maandagmorgengevoel

Stap 1 klinkt misschien simpel, maar onderschat het niet. In onze maatschappij is er een hele sterke overtuiging ten aanzien van werk: het hoeft niet leuk te zijn, ben je mal! Mensen die fluitend naar hun werk gaan dien je met argwaan te bekijken. Het is volledig geaccepteerd als je werkt voor de weekenden, dat je op woensdag tijdens de lunch een kroketje neemt om te vieren dat Zaagmans is langs geweest en je je pensioen als de grote verlossing uit het lijden ziet.

Stap 1 is het breken met deze overtuiging en hem vervangen voor een andere: dat het grootste deel van je werk leuk moet zijn. Dat fluitend naar je werk gaan de norm is. En dat je, als je niet van je werk en organisatie houdt, je kostbare tijd verspilt. Vind je het lastig om jezelf een nieuwe overtuiging aan te meten? Maak er dan een soort mantra van. Vat het samen in één zin die je op een geel post-itje schrijft. Plak dit papiertje waar je het vaak ziet, een minimaal paar keer per dag. Op het stuur van je auto, aan de binnenkant van de WC-deur op 75cm hoogte, of in de koelkast. Als je het briefje ziet, zeg de nieuwe overtuiging dan een paar keer hardop. Houd dit vol, net zo lang tot je er volledig van overtuigd bent.

Stap 2. Ontdek wat je echt zinvol en leuk vindt

Als je er echt van overtuigd bent dat het maandagmorgengevoel niet normaal is, dan heb je natuurlijk een probleem als je het wel regelmatig hebt. Dus is het tijd voor stap 2: ga op zoek naar wat je echt zinvol en leuk vindt. Dat is overigens wat anders dan dat je nadenkt over waar je talent voor hebt.

Malcolm Gladwell zegt op basis van onderzoek dat talent overgewaardeerd wordt. Wat echt verschil maakt is hoeveel tijd je in iets steekt: er is 10.000 uur oefening nodig om ergens in uit te blinken. Ik denk dat er, om ergens intensief 10.000 uur in te steken, twee zaken van belang zijn: je moet het echt heel zinvol vinden en nog leuk om te doen ook. Maar ja, hoe kom je daar achter? Dat is vaak eenvoudiger dan je denkt.

Ik kom regelmatig mensen tegen die overduidelijk leiden aan een maandagmorgengevoel en zich moeizaam door de werkdag slepen. Als ik met ze praat over het werk lijkt alles ze teveel te zijn: collega’s, klanten, systemen, alles. Tot dat ik vraag: ‘goh, enne, heb je ook hobbies?’ Vaak zitten ze dan binnen een paar minuten vol vuur te vertellen over alles wat ze buiten hun werk doen. Een uitgebluste boekhouder die een niet onverdienstelijke amateur fotograaf is en zichzelf daar volledig in verliest. De voorbij sloffende magazijnmedewerker die buiten zijn werk voorzitter is van de vereniging dorpsbelangen en daar allerlei zaken voor organiseert. Een met zijn rol worstelende ICT-manager die vrijwillig mensen helpt bij rouwverwerking. Als ik dat soort verhalen hoor dan denk ik: de oplossing ligt voor het grijpen.

Want ga eens bij jezelf na. Waar praat jij altijd vol vuur over? Wat doe jij waardoor je de tijd vergeet? Wat bezorgt jou een euforisch gevoel als het lukt? Schrijf dat eens voor jezelf op. Of maak er een mindmap of tekening van, knip plaatjes uit tijdschriften die je erbij plakt. Wees creatief: alles wat je schrijft, tekent en plakt is goed! O, en ga er vanuit dat dit je niet in een keer lukt. Trek er maar een paar weken voor uit, waarin je er regelmatig even een half uurtje voor gaat zitten.

Na een paar weken heb je dan een berg aan informatie over jezelf. Over wat je echt boeit en leuk vindt. Dan is het moment gekomen om de kern eruit te filteren: waar gaat het bij jou nou echt om? Probeer dat eens op te schrijven in vijf zinnen.

Stap 3. Vind je plek in of buiten je organisatie

Oké, dan heb je duidelijk wat  je echt super gaaf en zinvol vindt om te doen. Waarschijnlijk ben je er zelfs achter gekomen dat je er ook al best goed in bent. Op naar stap 3 dus: vind je plek in of buiten je organisatie. En had je voor stap 1 en 2 al lef nodig, dit is echt een stap die om moed vraagt. Waar je het tot nu toe nog redelijk voor jezelf kon houden, zul je het nu met de buitenwereld moeten delen. Dat kun je best spannend vinden, maar hoe sterker de overtuiging uit stap 1 is, hoe minder angst je voelt. Bovendien:

“Courage is not the absence of fear, but rather the judgement that something else is more important than fear.” – Ambrose Redmoon

En of dit belangrijk is! Dus ga met een open blik opzoek naar mogelijkheden. Praat met mensen, deel wat je over jezelf hebt geleerd en waar je naar opzoek bent. Vertrouw er op dat mensen van nature geneigd zijn elkaar te helpen, je hoeft alleen maar duidelijk te maken dat je wel wat hulp kunt gebruiken.

Met een open blik betekent ook dat je jezelf de vraag stelt of de organisatie waar je nu voor werkt wel bij je past. Word je wel echt warm van dat waar de organisatie voor staat, vind je het zinvol wat de organisatie doet? Als dat zo is, aan welke projecten zou je een bijdrage kunnen leveren, welke functies zouden bij je passen? Wat zou je extra voor de organisatie kunnen betekenen, wat jou de ruimte geeft om leukere dingen te doen? Waar komt het samen? Ik verbaas mij er bijvoorbeeld over als ik hoor dat er in de wat grotere organisaties bij speciale gelegenheden nog fotografen worden ingehuurd. Er zijn namelijk altijd wel een aantal interne medewerkers die op zeer serieuze wijze fotografie als hobby hebben en die met alle liefde een middag komen fotograferen.

Als je tot de conclusie komt dat de organisatie jou geen zinvolle en leuke plek kan bieden, heb dan het lef om opzoek te gaan naar iets anders. Je hebt door stap 1 en 2 bagage die je helpt om de juiste vragen te stellen en de mensen te vinden die je verder kunnen helpen.

Ik ben er van overtuigd dat in plaats van naar het werk te gaan met een maandagmorgengevoel, iedereen een boterham kan verdienen met dat wat hij echt leuk en nuttig vindt. Misschien is die boterham nog beter belegd ook. Heb jij last van een maandagmorgengevoel? Gun jezelf dan de tijd en ruimte om de drie stappen te zetten.

Ondersteuning nodig?

Regelmatig last van een maandagmorgengevoel? Wil je daar van af? Neem dan nu contact op met ons

Getagd: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koffie?

Wij houden van pittige koffie en van pittige uitdagingen. Dus laten we eens koffie drinken als u denkt dat u een onoplosbaar probleem hebt.